Convertorul catalitic

Share on:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Convertizorul catalitic este un element pozitionat pe toba intermediara, format din doua catalizatoare care reduc emisiile poluante ale motorului. Mai exact, reduc emisiile de monoxid de carbon, hidrocarburi si oxizi de azot – fiind numiti “convertizori catalitici cu trei actiuni”.

Pana in 1981, se foloseau convertizori cu 2 actiuni, compusi doar din catalizatorul de oxidare.

Dupa cum am precizat, convertizorul este compus din doi catalizatori diferiti – unul de reducere si celalalt de oxidare, fiecare format dintr-o structura ceramica acoperita de un metal (platina/rodiu/paladiu).

Catalizatorul de reducere actioneaza pentru a reduce emisiile de oxizi de azot prin desfacerea structurii moleculare si eliberarea doar a oxigenului. Azotul este retinut si fixat pe catalizator.

Catalizatorul de oxidare reduce hidrocarburile nearse si monoxidul de carbo prin oxidare, ajutand reactic dintre cele doua gaze si oxigenul din esapament. Daca ati observat deja ca iarna esapamentul miroase mai pregnant, acest fapt se datoreaza nefunctionarii convertizorului la temperaturi scazute, asta deoarece amorsarea are loc la 250 grade Celsius, iar temperatura optima de functionare este la 450 de grade.

Din cauza componentei din metale pretioase, convertizorul catalitic este o piesa scumpa.

Defectiunile precum infundarea convertizorului catalitic pot duce la un consum marit de combustibil. Benzina cu plumb tinde sa colmateze suprafata activa, neutralizand astfel catalizatorul si marind consumul.


Share on:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

17 − 3 =