CUM AU DISPARUT “FARA URMA” 286 DE NAVE?

Cu 130 de oameni cercetati, 80 de acuzati si  niciun prejudiciu, Dosarul “Flota” intra in galeria marilor fraude economice din Romania  sfarsitului de secol XX, perioada in care tara noastra  a iesit din “epoca de aur” si a intrat in “epoca tepelor“.

Cum au disparut “fara urma” 286 de nave?

Odata, demult, Romania “inventa” exploatarea la scara industriala a petrolului, nascocea primul avion cu reactie, sau era intre primele trei tari care utilizau laserul in industrie.

Ei bine, am fost mai mult decat atat, vorba poetului – am avut si a patra flota maritima (comerciala) a lumii. O tempora, o mores !

La începutul anului 1990, Flota maritimă de transport  ROMANEASCA  deţinea 288 nave, cu un tonaj de 5.614,0 mii tdw., restructurată astfel :

– 188 cargouri de mărfuri generale – 1.444 mii tdw. (25,6%);
– 12 tancuri petroliere – 1.090 mii tdw. (19,5%);
– 70 mineraliere – 2.979 mii tdw. (53,2%);
– 18 nave specializate – 101 mii tdw. (1,7%).

În funcţie de anii de vechime, situaţia se prezenta astfel:

– 30 nave sub 5 ani (10,4%);
– 69 nave între 5 – 10 ani (24,1%);
– 91 nave între 10 – 15 ani (31,1%);
– 44 nave între 15 – 20 ani (15,3%);
– 54 nave peste 20 ani.

Din punct de vedere al organizării, flota maritimă de transport era administrată de două companii de navigaţie: Întreprinderea de Exploatare a Flotei Maritime (I.E.F.M.) „Navrom“ Constanţa – 275 nave (5.380,0 mii tdw.) şi Întreprinderea de Comerţ Exterior (I.C.E.) „Navlomar“ Bucureşti – 11 nave (225,0 mii tdw.). De asemenea, exista şi compania mixtă „Roliship“ – 2 nave (9.600,0 tdw.), la care 51% din acţiuni erau deţinute de I.E.F.M. „Navrom“ Constanţa, iar 49% din acţiuni aparţineau companiei libiene „Lafico“.

Până la sfârşitul anului 1989, activitatea flotei maritime de transport a fost monopol de Stat, reprezentat prin I.C.E. „Navlomar“ Bucureşti, care prelua prin contracte de cărăuşie mărfurile aparţinând întreprinderilor de comerţ exterior.
La 1 ianuarie 1990, cu toate că flota maritimă (în special cea de petroliere şi mineraliere) era intens exploatată, I.E.F.M. „Navrom“ Constanţa înregistra o datorie externă de 29 milioane dolari.

În anul 1990, în baza Decretului-lege nr. 50/ 1990, 24 de nave au fost vândute de I.E.F.M. „Navrom“ Constanţa, dintre care 19 aveau expirată durata de exploatare normată.

În august 1990, conform H.G. nr. 494/ 9 mai 1990, I.E.F.M. „Navrom“ Constanţa a fost divizată în trei societăţi comerciale pe acţiuni: S.C. „Petromin“ S.A. (specializată în exploatarea navelor petroliere şi mineraliere), S.C. „Navrom“ S.A. (specializată în exploatarea cargourilor de mărfuri generale) şi S.C. „Romline“ S.A. (specializată în exploatarea navelor portcontainere, ro-ro, ferry-boat şi cargouri de mărfuri generale), care şi-au împărţit navele în baza unui protocol semnat la 9 august 1990.

Ulterior, cele trei companii au fost transformate în societăţi comerciale pe acţiuni, specializate în transporturi de mărfuri şi pasageri, cu nave proprii sau închiriate, exploatarea mineralierelor şi petrolierelor, activităţi de brokeraj, repararea, cumpărarea şi vânzarea de nave.

La sfârşitul anului 1993, flota maritimă românească deţinea 244 de nave, totalizând 5.303.664 tdw. (94% faţă de 1 ianuarie 1990), structurate astfel: – „Navrom“: 84 nave (691.860 tdw.) şi deţinea 51% acţiuni în cadrul societăţii mixte „Roliship“ (6 nave – 28.800 tdw.), „Romline“: 77 nave (630.968 tdw.), „Petromin“: 70 nave (3.742.546 tdw.) şi deţinea 50% acţiuni în cadrul unor societăţi mixte (6 nave – 517.954 tdw.).

De asemenea, existau cinci companii cu capital privat: 13 nave (238.290 tdw.).

În perioada 1990-2001, în şantierele navale româneşti au fost construite 19 nave (702.000 tdw.), dar, fapt demn de reţinut, procesul de fabricaţie a acestora era început înainte de 1990!

În octombrie 2001, mai erau înscrise sub pavilion românesc 45 de nave (564.843 tdw.), adică 10% din cele existente la 1 ianuarie 1990

În privinţa flotei fluviale româneşti, situaţia este diferită faţă de cea înregistrată de flota maritimă, neputându-se vorbi despre dispariţia acesteia.

În ceea ce priveşte  Flota de Pescuit Oceanic, construită parcă în conformitate cu sloganul propagandistic „Nici o masă fără peşte oceanic!“, din aceasta nu a mai rămas nimic, cazul privatizării Companiei Române de Pescuit Oceanic (C.R.P.O.), provocând o adevărată reacţie în lanţ.
În urma unei anchete a fost descoperită o întreagă contrabandă cu nave din patrimoniul companiei. Ca şi în cazul „Petromin“, dosarul „C.R.P.O.“ ascunde, dincolo de evidentele abateri de la lege, comise de managerul societăţii şi de cumpărătorii „strategici“, acte de corupţie necercetate până la capăt.

Concluziile anchetei au condus spre vârfurile F.P.S. şi chiar mai departe.

În prezent, pavilionul românesc mai este arborat doar pe petrolierul „Histria Topaz“, ex-„Bucşani“ (39.184 tdw. construit în anul 1987), cargoul „Albatros“, ex-„Dej“ (8.750 tdw., construit în anul 1977), navele tip ferry-boat „Eforie“ (12.000 tdw., construită în anul 1991) şi „Mangalia“ (12.000 tdw., construită în anul 1988), precum şi navele tip ro-ro „Sammarina A“, ex-„Păltiniş“ (3.974 tdw., construită în anul 1984) şi „Sammarina M“, ex-„Paşcani“ (4.100 tdw., construită în anul 1982).
Oficial, singurii armatori ai României sunt „Petrom“ (deţine nava „Histria Topaz“), C.F.R. „Marfă“ (deţine navele ferry-boat „Eforie“ şi „Mangalia“) şi afaceristul Stere Samara, care a deţinut navele tip ro-ro „Sammarina M“ şi „Sammarina A“, pe care le-a vândut, însă, unor firme de investiţii financiare din Panama, care nu au solicitat radierea de sub pavilion românesc.

De asemenea, la aceştia se mai adaugă firma „Mihei Shipping“ a armatorului Andrian Mihei.

Acuzat de propria putere

Ziarul “Financiarul” a  prezentat dosarul “Flota” asa cum a iesit el pentru prima oara din “malaxorul” anchetatorilor.

Multe dintre deciziile luate de oficiali guvernamentali fata de navele romanesti au fost pur si simplu stupide, asta ca sa ne exprimam gingas. Altele pot fi catalogate drept rau intentionate. Ramane ca dumneavoastra sa judecati, pentru ca instanta a decis ca nu exista niciun prejudiciu in toata afacerea.

Retine atentia faptul ca dosarul ce il incrimineaza pe Traian Basescu de “scufundarea” flotei romanesti – cazul Petromin – nu a fost deschis de adversarii politici din PSD, ci de colegi din Partidul Democrat, chiar pe vremea cand Traian Basescu se afla la putere.

Instrumentat pentru prima oara in 1999 (procuror general era chiar Mircea Criste, un fost membru PD), dosarul il acuza pe Traian Basescu de faptul ca, in 1991, in calitate de ministru al transporturilor, a semnat celebrul contract de asociere cu firma norvegiana “Klaveness” careia, practic, i-au fost vandute 16 nave maritime cu un dolar bucata.

In urma acestui contract, partea romana s-a ales fara nave, dar si cu datorii de aproximativ 20 de milioane de dolari la o banca din Oslo.

Capetele de acuzare

Acuzatiile au fost constituite pe baza verificarilor facute de Directia Generala a Controlului Financiar de Stat la Compania de Navigatie Maritima Petromin SA Constanta. In dosar sunt consemnate urmatoarele ilegalitati:

– In toate cazurile, infiintarea companiilor din strainatate (ale Petromin – n.r.) nu au avut aprobarea Guvernului Romaniei asa cum prevad dispozitiile Decretului-lege nr. 104 din 30 martie 1990.
Documentele de infiintare si functionare a acestor companii au fost aprobate de Basescu Traian – ministrul transporturilor.

Navele apartinand Petromin SA Constanta au arborat pavilion liberian tot prin ordin al ministrului transporturilor, incalcandu-se astfel dispozitiile Decretului nr. 443/1972, ramas in vigoare pana la aparitia Ordonantei Guvernului Romaniei nr. 42 din 29 august 1997, cand a fost abrogat in mod expres de guvernarea CDR. Prejudiciul produs Petromin SA Constanta prin managementul necorespunzator in perioada 1991-1999 este estimat la peste 150 de milioane de dolari.

Falimentul profitabil. Pentru cine?

Petromin a disparut in urma unor decizii menite a o face profitabila. Cel putin asa au sustinut cei implicati in afacere, in frunte cu Traian Basescu.

Potrivit documentelor de la Parchet, in baza unei note a Ministerului Transporturilor (fara numar si data), pe 31 martie 1991 s-a stabilit necesitatea obtinerii unui credit de 45 de milioane de dolari pentru retehnologizarea a 15 nave apartinand Petromin.

Peste nici doua saptamani, pe 11 aprilie, Traian Basescu, in calitate de ministru al transporturilor, semna la Oslo, impreuna cu reprezentantii Petromin si ai firmei norvegiene Klaveness, o scrisoare de intentie prin care se convenea infiintarea unei companii mixte romano-norvegiene, cu sediul in Liberia, pentru exploatarea a 16 nave romanesti. Conditia era ca partea norvegiana sa asigure obtinerea acelui credit de 45 de milioane de dolari necesar retehnologizarii navelor.

Doar şase nave mai arborau drapelul tricolor în 2010

Aşadar, din întregul parc de nave ale flotei maritime comerciale, care reprezenta o mândrie naţională înainte de 1990, doar şase nave mai arborau drapelul tricolor, în iunie 2010, ceea ce, practic, nu mai reprezintă o flotă.
Cu umor negru, marinarii flotei româneşti au denumit-o „Bermude“, aceasta dispărând „misterios“ într-o zonă localizată într-un triunghi ale cărui vârfuri, numite Tranziţie – Corupţie – Incompetenţă, s-au aflat situate în România anilor ’90.

1. Conform  specialiştilor englezi, flota României era a 4-a din lume la acea dată; potrivit altor clasamente şi opinii, flota românească era a 9-a sau a 10-a din lume.

2. Din total, 105 unităţi navale erau scoase din exploatare pentru reparaţii sau casare, iar 47,6% ridicau probleme de retehnologizare.

FOARTE INTERESANT!

Dosarul “Flota” – pe scurt

Dosarul “Flota” a fost instrumentat, pentru prima oara, in 1999;
Paguba produsa statului romana fost estimata de anchetatori la peste 11.000  de miliarde de lei;
Initial au fost cercetate 136 de persoane (80 puse sub acuzare)ca ar fi inceput si derulat fraudulos asocierea Petromin SA Constanta cu grupul de firme private Torvald Klaveness Oslo;
In august 2004, pentru 51 dintre acuzati procurorii au separat faptele;
Printre cei trimisi in judecata pentru comiterea unor fapte penale “in legatura directa cu modul defectuos in care si-au exercitat,cu stiinta, atributiile de serviciu” sunt fostii ministri ai transporturilor, Paul Teodoru si Aurel Novac, fostul presedinte al Fondului Proprietatii de Stat, Radu Ovidiu Sarbu, fostii secretari de stat Calin Dragomir Marinescu, Gheorghe Adrian Marinescu si Viorel Oancea;
In 2005, procurorii DNA au separat faptele lui Traian Basescu de cele ale restului inculpatilor, motivandu-se ca seful statului beneficiaza de imunitate;
In septembrie 2007 a fost finalizata o expertiza care a costat 140.000 de lei, prin care s-a tras concluzia ca nu a existat prejudiciu in dosarul “Flota“;
In urma ultimei expertize realizate in februarie 2008, toti cei pusi sub acuzare au fost scosi de sub urmarire penala. Cu exceptia lui Traian Basescu. Este insa greu de crezut ca dupa ce nu va mai fi presedintele Romaniei va mai fi acuzat de ceva intrucat nu exista… prejudiciu.
Si totusi, unde sunt vapoarele?

Traian Basescu a fost sau nu vinovat, asta nu o vom afla niciodata. La un moment dat insa, a scapat o pista foarte interesanta catre anchetatori. El a declarat ca navele cele mai bune din contractul cu Klaveness au ajuns la un membru PSD si la un taranist.

“S-au batut pentru ele. Ei le-au cumparat”– declara Traian Basescu.

Niciuna dintre institutiile statului nu a mers pe aceasta idee, a gasirii “corpului delict“. Surse politice ne-au confirmat insa partial declaratiile din urma cu cinci ani, facute de actualul presedinte.

Cel putin 25 dintre navele Petromin apartin unor armatori romani, acum importanti oameni de afaceri in judetul Constanta.

Concluzia este una trista pentru noi, hilara pentru cineva “din afara“:

Aproape 300 de nave au disparut, dar nimeni nu este vinovat. Nu exista prejudiciu, nu exista fapta penala.

Pentru amuzamentul dumneavoastra, sa va pomenim despre cazul unui sef de serviciu la Navrom, acuzat de abuz in serviciu, fals intelectual si uz de fals.

In timp ce era cercetat penal a reusit performanta sa devina… director economic la Penitenciarul Poarta Alba, cu gradul de maior.

Justitia romana poate fi mandra ca, asemenea savantilor care au cutreierat Triunghiul Bermudelor, a emis doar teorii judiciare. Lipseste doar ipoteza extraterestrilor si a portii catre o alta lume…

Lista cu o parte dintre navele noastre rebotezate şi pagina de internet unde se pot afla mai multe date despre acestea (http://www.vesseltracker.com/en/VesselArchive.html?search=D+&tablePage=8)

 

           
  DENUMIRE ACTUALA FOSTA DENUMIRE ARMATOR PAVILION  
1 Mizar Risnov Sio Shipping Adzerbaijan 1
2 Bai An 5 Teliuc Dalian Jifa Bohai China  
3 Bao Yue Da Baia de Cris HTM Shipping China  
4 Brave JL Bechet Nasco China  
5 Chang Ni Giurgiu Mingdong Funing Investment China  
6 Chun Jiang Dragomiresti Greatsources Shipping China  
7 Danning Princess Baia Noua Cosco Shanghai China  
8 Frank Zhejiang Baraolt Zosco Zhejiang China  
9 Friendly Zhejiang Basarabi Zosco Zhejiang China  
10 Graceful Zhejiang Borcea Zosco Zhejiang China  
11 Great Zhejiang Baneasa Zosco Zhejiang China  
12 Green Zhejiang Banisor Zosco Zhejiang China  
13 Hai Xi Barbosi Guo Hang Shipping China  
14 He Xin Sarmizegetusa Sinotrans Dalian China  
15 Hebei Diligence Baia de Fier Hosco China  
16 Hebei press Baia De Aries Hosco China  
17 HK Deqin 201 Albesti Shanghai Deqin China  
18 Lan Hai Chuang Xin Baia Sprie Guangdong Lanhai Shipping China  
19 Mei Shan Gang 9 Vulcana Bai Zhejiang Daisan China  
20 New Vega Leresti Dalian All Star Ships China  
21 Xin He Shi Ba Piatra Olt Qingdao Shipping China  
22 Xin Tong Yang Moreni Fujiyan Shipping China 21
23 Merea Borsa Bulcom Ltd Cipru  
24 Petrolina Caracal Columbia Shipmanagement Cipru  
25 Sakalas I Ciucas Pennyluck Shipping Cipru 3
26 Daebo Ace Nucet Daebo Shipping CO Coreea de Sud  
27 Goryo 6 Ho Balota Hyundai Engineering Coreea de Sud 2
28 East press Bazias 1 press Shipping Danemarca  
29 Lodbrog Tuzla Alcatel Submarine Network Danemarca 2
30 Al Esraa Turnu Magurele Federal Arab Egipt  
31 Egy Link Amara National Shipping Egipt  
32 Fast Independence Tutova Demline Egipt 3
33 Silver Moon Peris ABC maritime Elvetia 1
34 Aboudi Firiza Osman Shiping LLC Em. Arabe Unite  
35 Al Dhafrah Bazias 8 Adnatco Em. Arabe Unite  
36 Al Ruwais Bazias 6 Adnatco Em. Arabe Unite  
37 Almezaan Tarcau Biyat International Em. Arabe Unite  
38 QSM Coaster Palas Qawareb Shipmanagement Em. Arabe Unite  
39 Saad III Sousa Saad Steel Construction Em. Arabe Unite  
40 Victoria Sascut Marwan Shipping Em. Arabe Unite 7
41 Hoburgen Bazias 5 Lillgaard Finlanda 1
42 Pioneer Sea Alexandria Interunity Management Corp Greacia  
43 Andromeda Gura Ariesului Tristar management Grecia  
44 Avra Borzesti Good Faith Shipping Grecia  
45 Blue Ridge Polar VI Eastwind Hellas SA Grecia  
46 Eftihia Gura Humorului Tristar Management Grecia  
47 Grand Mirsinidi Decembrie Stamford navigation Grecia  
48 Lara Dimbovita Tassos Shipping Grecia  
49 Natty Bobilna Good Faith Shipping Grecia  
50 Ozark Polar V Eastwind Hellas Grecia  
51 Pagane Buhusi Bulcom Ltd Grecia  
52 Polar Oltenia New Shipping Ltd Grecia  
53 Proton I Bacesti Merchant Marine Grecia  
54 Saint Mary Ticleni Nortech Shipping Grecia  
55 Sea Coral Carbunesti Overseas marine Grecia  
56 Smart I Bujoreni Good faith Shipping Grecia  
57 Star B Grozavesti Baru Kaha Grecia  
58 Star Hero Pacea New Shipping Ltd Grecia  
59 Vigour Ovidiu Polembros Shipping Grecia  
60 Vinashin Metal Turceni Tramp MTME Grecia 19
61 Nadia Alba Blue Sparrow Shipping Insulele Marshall 1
62 Ianuk Troianu Martinoli Consulting Italia 1
63 Angora Vilcea Consolidated Bulk Liban  
64 Hummer Gorgova Consolidated Bulk Liban 2
65 Save Saveni Mur International Libia 1
66 Amber Vita Cotesti Alpha Shipping Lituania 1
67 Tuah Sari Costesti Tuah Tankers Malaezia 1
68 Aiud Aiud C. Shell Navigation Panama  
69 Celmera 1 Tirgu Secuiesc Celmera Nav Inc Panama  
70 Princess K Brad Princess K navigation Panama 3
71 Albatros Dej A.N. Mircea Cel Batran ROMANIA  
72 Aris Satu Mare Cosena ROMANIA  
73 Claudia C Tecuci Mihei Shipping Romania  
74 Eforie Eforie Sn CFR, ROMANIA  
75 Fate Tulcea Mihei Shipping Romania  
76 Golden Aries Nicoresti Romanian Maritime Romania  
77 Gramosti Paltinis Sammarina Shipping Romania  
78 Histria Crown Biruinta Histria  Shipmanagement Romania  
79 Histria Diamond Teleajen Histria  Shipmanagement Romania  
80 Histria Onyx Turnu Severin Histria Shipmanagement Romania  
81 Histria Topaz Bucsani Histria Shipmanagement Romania  
82 Mangalia Mangalia Sn CFR, ROMANIA  
83 Mare Nigrum Somes Gecomar, ROMANIA  
84 Maria C Calugareni Romanian maritime Romania  
85 Paico Plataresti Sammarina Shipping Romania  
86 Sancris Busteni Romanian maritime Romania  
87 Sanhope Horezu Romanian Maritime Romania  
88 Seaqueen Titu Mihei Shipping Romania  
89 Stella M Moinesti Romanian Maritime Romania  
90 Susie Husi Cosena ROMANIA 20
91 Dylan Zimnicea Baikal Shipping Rusia  
92 Igor Belianski Telega Nova Shipping Rusia  
93 Volgograd City Zlatna Volgotanker Rusia 3
94 Baltic Ace Cimpina Samta Shipmanagement Singapore  
95 Hulder Brazi Thome Shipmanagement Singapore  
96 Nautica Muar Arges Epic Ship Management Singapore 3
97 Haj Moneir Medias Unimarine management Siria  
98 Maximos Caransebes Tabalo R.A. Siria  
99 Mohamad H Frasin Phoenicia maritime Siria  
100 Hajer Macin SIFN Siria  
101 Iman T Tusnad Tartous Shipping Siria  
102 Marwan H Floresti Phoenicia maritime Siria  
103 Omar al Farouk Draganesti Otico Siria  
104 Ranim B Tirnaveni Rasha Shipping Siria  
105 Venus Hirsova Zahra Maritime Siria 9
106 Elena B Bazias 2 Boluda Grupo Spania 1
107 Golina Segarcea Polymok Shipping St. Vincent 1
108 Hansaland Bazias 7 DOL navigator Suedia 1
109 Ali Bey Toplita Deniz Feneri Turcia  
110 Aras Gaiesti Bora Denizcilik Turcia  
111 Behice Rimnicu Sarat Furtrans Denizcilik Turcia  
112 Cem Pioneer Ilfov Sea Pioneer Denizcilik Turcia  
113 Ceren Urkmez Posada Furtrans Denizcilik Turcia  
114 Clipper Mircesti Cihan Denizcilik Turcia  
115 Deren Pioneer Govora Sea Pioneer Denizcilik Turcia  
116 Ergul Histria Ermar Denizcilik Turcia  
117 Imbat Birnova Bora Denizcilik Turcia  
118 K. Nicolas Frunzanesti Sea Pioneer Denizcilik Turcia  
119 Kiana Feldioara Sea Pioneer Denizcilik Turcia  
120 Mistral Odobesti Bora Denizcilik Turcia  
121 Nazmi C Medgidia Canbaz Denizcilik Turcia  
122 Oasis West Tirgu Lapus Gulnak denizcilik Turcia  
123 Orhan Ayanoglu Gostinu Asli Deniz Turcia  
124 Royal Riureni Bora Denizcilik Turcia  
125 Turgut Usta Tohani Yagmur Deniz Turcia  
126 Yasar kaptan II Azuga Arzu Denizcilik Turcia  
127 Yasar Kaptan III Sadova Arzu Denizcilik Turcia 19
128 Daniela Cimpia Turzii Pic Shipping LTD Ucraina  
129 Newfane Reghin Diamant Co Ucraina  
130 Nika Hagieni Pic Shipping Ucraina  
131 Svyataya Aleksandra Tirgu Frumos Fedcom Shipping Ucraina  
132 Toulon Foisor Vernon Shipping Ucraina  
133 Vikki Costinesti Pic Shipping Ucraina 6
134 Cervine Bazias 4 DART Line UK  
135 Cyclopus Teleorman IMMS London UK  
136 Halima K Filioara IMMS London UK  
137 Lady Bana Tirgu Neamt IMMS London UK  
138 Moon Light Solca IMMS London UK  
139 Phocine Bazias 3 Dart Line UK  
140 Shingal Filaret IMMS London UK 7
141 Amadeo Navodari Ravenscroft Ship management USA  
142 Kimberly Bailesti      

Comentarii

Leave a Reply